Růžová není jenom barva

Co mají růžová barva a průmyslové řetězy společného? Více než si myslíte. RUD Ketten, přední světový výrobce řetězových vázacích prostředků a vázacích bodů slaví letos 30. výročí svého ikonického růžového designu. Tento neobvyklý krok, který se v roce 1994 setkal s různými reakcemi, se stal synonymem inovace a kvality.

Neobvyklé zbarvení se stalo obchodní značkou
• Vývoj prvního řetězového systému v jakostní třídě 10 (stupeň 100) jako výchozí bod
• Růžové zbarvení zajišťuje dodnes výjimečné postavení na trhu 
• Změny barvy související s teplotou fungují jako spolehlivý indikátor teplotního zatížení

Design jako nezaměnitelná ochranná známka – málokdo by si myslel, že je možné, že by to mohlo fungovat i s vázacími řetězy. RUD uspěl. Společnost barví své produkty na růžovo již 30 let – krok, který překvapil mnoho zákazníků a který se neobešel bez kontroverzí. Odvaha se ale nakonec vyplatila. Každý, kdo dnes vidí růžové řetězy nebo vázací body, si barvu okamžitě spojí s RUD.

Důvodem konstrukčního rozhodnutí byla technologická revoluce: v roce 1994 byl RUD prvním poskytovatelem, který uvedl na trh vázací řetězy v jakostní třídě 10 (třída 100). Aby bylo možné tuto inovaci vizuálně jasně identifikovat, hledala společnost výrazný průmyslový design. Nakonec byla vybrána růžová barva. „V té době byla považována za symbol progresivity v mnoha oblastech každodenního života a měla odpovídající pozitivní konotaci,“ vzpomíná Hermann Kolb, který se na rozhodnutí podílel a nyní vede divizi upínacích a vázacích prostředků skupiny RUD. Nové barevné schéma, které bylo zpočátku diskutováno interně a kontroverzně, bylo rychle identifikováno jako příležitost a spolu s novou třídou kvality se rozšířilo na celé produktové portfolio. Kromě kotvicích bodů pro osobní bezpečnost, pro které je nyní na všech trzích standardem žlutá povrchová úprava, jsou nyní téměř všechna upínací a vázací zařízení RUD zbarvena růžově.

Barva jako rozlišovací znak a indikátor teplotního zatížení

Design se rychle uchytil v zákaznickém prostředí. Počáteční reakce byly zpočátku smíšené, jak uvádí Hermann Kolb: „Bylo tam opravdu všechno od nevěřícného kroucení hlavou až po spontánní potlesk za naši odvahu.“ Efekt zvyknutí se však rychle dostavil a barva se stala poznávacím znakem, který značce RUD i dnes dává výjimečné postavení na trhu. Existuje také praktický efekt, který nelze v této nebo podobné podobě nalézt u žádného jiného upínacího a vázacího zařízení: Pokud jsou řetězy, háky nebo vázací body vystaveny vysokým teplotám nad 200 °C, růžová vrstva postupně tmavne v závislosti na teplotní zátěži. Pomocí barevné tabulky vyvinuté společností RUD mohou uživatelé spolehlivě identifikovat stupeň teplotního zatížení, kterému byla součást vystavena, a zda může být nutná její výměna. V neposlední řadě kvůli tomuto mimořádně příznivému efektu by RUD vždy zpětně volil neobvyklý design, jak zdůrazňuje Kolb: „Naše očekávání byla více než naplněna. Růžový design bude proto i nadále charakterizovat řadu upínacích a vázacích prostředků RUD po další desetiletí.

Podrobný rozhovor o 30-ti letech v růžovém

Herrmann Kolb se v rozhovoru podrobně věnuje vývoji mimořádného průmyslového designu RUD a vysvětluje, jaký vliv měl na zákazníky, majitele a zaměstnance – a jak se mimo jiné ukazuje také jako výhoda v tržním prostředí. Rozhovor byl uvolněn k publikaci.

zdroj: rud.com, https://rud.pressroom-rbt.com/symbol-fuer-fortschrittlichkeit/

Jan Dragoun