"Symbol progresivity"
Hermann Kolb, vedoucí divize vázacích a upínacích zařízení ve skupině RUD Ketten, o růžovém designu produktu RUD a jeho historii.

V minulosti bylo barevné provedení závěsů a vázacích prostředků velmi konzervativní a vycházelo z normativních specifikací. O to velkolepější bylo rozhodnutí RUD v roce 1994 dát svým výrobkům růžový nátěr. Ale odvaha se vyplatila: barevné schéma se stalo ochrannou známkou společnosti a vytvořilo skutečnou hodnotu hodnou uznání. Hermann Kolb, nyní vedoucí divize vázacích a upínacích zařízení ve skupině RUD, se na rozhodnutí podílel a růžovou provázel celých 30 let. Rozhovor o průmyslovém designu a otázce, co spouští mezi zákazníky, majiteli a zaměstnanci.
Pane Kolbe, podílel jste se na tom, když se v roce 1994 rozhodlo, že závěsné a vázací zařízení RUD by mělo být v budoucnu zbarveno růžově. Jak jste vy a vaši kolegové přišli na tento designový nápad a jaká byla jeho motivace? Z pohledu vašeho spíše konzervativního odvětví to tehdy bylo opravdu velkolepé.
Výchozím bodem byl náš průlomový vývoj řetězového systému v jakostní třídě 10 (třída 100). Do té doby něco takového nebylo technicky možné – a tak vyvstala otázka, jak bychom mohli tuto zásadní novinku udělat vizuálně výraznou. Zásahy do geometrie součástí nebo fyziky součástí nepřipadaly v úvahu, a tak se rychle ukázalo: pokud jsme chtěli vyniknout, jediný způsob, jak toho dosáhnout, byla barva. Tak vzniklo toto velkolepé barevné schéma, včetně odpovídajícího názvu produktu pro řetězy, závěsné kruhy, háky a tak dále: VIP 100. Číslo 100 samozřejmě znamená třídu kvality – a VIP znamená „nezaměnitelný v růžové“ („Verwechslungsfrei in Pink“).
Ale proč růžová ze všech možností? – V barevném spektru by byly i jiné výrazné barvy.
To je samozřejmě pravda. Ale v té době byla růžová barva symbolem progresivity v mnoha oblastech každodenního života – a měla příslušně pozitivní konotaci. I dnes stále znamená progresivitu.
Jaká byla vaše první osobní reakce na tento nápad?
Od prvního okamžiku mi ta myšlenka připadala okouzlující - neřkuli sexy.
A jak byl nový design přijat v rámci společnosti?
Jak si asi umíte představit, probíhalo tam docela dost škádlení. Mezi zaměstnanci se již vedly určité diskuse o výhodách a nevýhodách, ale nakonec velká většina rychle viděla nový design jako velmi pozitivní. Rodina majitelů RUD také jasně viděla příležitost v tomto neobvyklém, moderním barevném schématu.
A teď buďme upřímní: růžové závěsy pro odvětví s převahou mužů – nikdo se opravdu nebál, že by se to mohlo obrátit proti?
Počáteční narážky samozřejmě způsobily několik bezesných nocí. Ale nenechali jsme se tím odradit.
Kdy padlo rozhodnutí skutečně projít novým designovým konceptem a kdo učinil konečné rozhodnutí?
Rozhodnutí skutečně udělat krok k růžovému přišlo bezprostředně před typovou zkouškou, která byla zaregistrována již v březnu 1994. Konečné rozhodnutí tehdy učinil velmi malý manažerský a kompetentní tým asi tří nebo čtyř lidí.
Jak dlouho podle vás firmě trvalo, než se s touto barvou ztotožnila a než byla interně akceptována? Když produktový design zasahuje tak daleko do korporátního designu, má to obrovský dopad.
V rámci firmy přišlo ztotožnění s novým barevným designem velmi rychle. Samozřejmě nějakou dobu trvalo, než se změnil firemní design. Ale první produktový katalog byl již při uvedení na trh pěkně růžový. Již tento katalog byl revolucí.
S ohledem na uvedení na trh: Kdy jste poprvé zveřejnili nový barevný profil? A jaké byly reakce zákazníků?
První veřejné vystoupení s růžovými závěsy jsme měli v dubnu 1994 u příležitosti hannoverského veletrhu. Reakce zákazníků se pohybovaly od nevěřícného kroucení hlavou až po spontánní potlesk za naši odvahu. Bylo tam skoro všechno. Smíšené reakce byly také v období, které následovalo - zejména na některých zahraničních trzích, kde růžová barva vzbuzuje určité předsudky. Tam bylo také nějaké odmítnutí. Občas to cítíme dodnes.
Přemýšleli jste někdy o výběru jiného designu pro takové trhy?
Naší zásadou je, že si stojíme za svými rozhodnutími a nepodléháme předsudkům. V tomto ohledu jsme i při tak negativních ohlasech řekli zcela jasně: Ne, neděláme žádné kompromisy - řetěz RUD je řetěz RUD, se vším, co k tomu patří, včetně barvy. Nikdo se nerozhodne proti produktu RUD, protože se mu nelíbí barva. V profesionálním světě něco takového není vylučovacím kritériem.
V jakém okamžiku si zákazníci začali zvykat na něco jako: "RUD, to jsou ti s růžovým vázacím a upínacím vybavením?"
Hned od začátku jsme se snažili rychle převést naši základní řadu do nové kvalitativní třídy a tím i do nové barvy, počínaje závěsnými řetězy a komponenty ve jmenovitých velikostech 6 až 13 milimetrů. Efekt návyku se dostavil rychle.
Pomáhá barva skutečně při jednáních? Bývalý kancléř Helmut Kohl měl ve své bonnské kanceláři akvárium. Při návštěvách často sloužil jako startér konverzace a uvolňoval tak atmosféru. Pozorovali jste něco podobného u růžových závěsů a vázacích prostředků například na veletrzích?
Design je vlastně stále typickým úvodem do mnoha konverzací, zejména na veletržním stánku. Když se nás návštěvníci zeptají, proč jsou naše produkty růžové, máme skoro vyhráno – protože to je perfektní šablona pro náš prodejní tým.
Měl nový design nějaký efekt, který jste původně neočekávali, ale fungoval ve prospěch RUD?
Opravdu tam byl takový účinek. Když jsme provedli testy teplotní odolnosti nových komponent, zjistili jsme, že růžový povlak se výrazně a trvale změnil, jakmile bylo vázací zařízení vystaveno velmi vysokým teplotám nad 200 °C. Ty pak postupně tmavnou – jak moc záleží na konkrétní teplotní expozici. Podařilo se nám zde vytvořit tabulku barev, kde barva slouží jako indikátor teplotního zatížení. Uživatel tedy může vidět, jaké úrovni tepla byla součást vystavena na základě změny barvy povlaku. Při překročení přípustné maximální teploty 380°C komponenty zčernají – pak například uživatel řetězu ví, že je potřeba jej vyměnit z bezpečnostních důvodů, protože přílišné okolní teploty s největší pravděpodobností snížily jeho pevnost.
Když se podíváte pozorně, uvidíte světlejší a tmavší růžovou verzi RUD. Co se za tím skrývá a kdy se která varianta používá?
Tyto různé odstíny růžové odrážejí dvě různé fáze evoluce. Původní, světlejší růžová představuje třídu 10 (třída 100), což byl náš nejvyšší stupeň od roku 1994 do roku 2007. Tmavší růžová označuje třídu 12 (třída 120) od roku 2007.
Jak se barva vůbec nanáší?
Použití práškového lakování. Komponenty jsou nastříkány růžovým práškovým materiálem v moderním lakovacím systému a tato prášková vrstva je poté gelována a vytvrzena v peci.
A jak dlouho takový růžový lak v praxi vydrží? Vázací prostředky jsou vystaveny silnému mechanickému namáhání a často také povětrnostním vlivům.
Je v povaze věci, že takový povlak nevydrží věčně. Vrstva barvy trpí, zvláště když jsou produkty používány v drsném prostředí. Ačkoli to neumožňuje vyvozovat žádné negativní závěry o provozní bezpečnosti, samozřejmě to snižuje jeho poznání jako produktu RUD. Právě proto klademe velký důraz na to, aby naše výrobky měly nejen barevné kódování, ale také trvale vyražené označení výrobce, třídy kvality a šarže.
Přijímají zákazníci také barvu navařovacích vázacích bodů, které obvykle zůstávají trvalou součástí konstrukce stroje nebo systému? Nebo musí růžová vždy ustoupit firemnímu designu uživatele?
Většina navařovacích vázacích bodů je dodávána také s růžovým závěsným okem, které je často zakryto při lakování celé konstrukce, aby byla zachována barva. Protože růžová má také přímý, praktický signalizační účinek. Označuje: Tady a nikde jinde nesmím pověsit nebo upevnit svůj řetěz. Mnoho uživatelů to považuje za velkou výhodu.
Pokud růžová nesmí být: Dodáváte takové díly i v jiné barvě nebo bez laku?
Respektujeme samozřejmě i požadavky zákazníků na barevně neutrální povrch nebo individuální barevnost. Tím je o to důležitější trvale vyražený výrobce, nosnost a identifikace šarže. V konečném důsledku je to rozhodující faktor, pokud jde o bezpečnost.
Některé body RUD jsou obecně dodávány ve žlutém nátěru, odkud tato odchylka pochází?
Jedná se o body, které jsou určeny jako kotvicí body pro osobní bezpečnost. Žlutá povrchová úprava se na trhu prosadila jako charakteristický znak pro takové kotvicí body. Neexistuje v tom žádná norma, prostě se to stalo běžnou praxí. Tyto kotvicí body se svými vlastnostmi výrobku neliší od bodů určených ke zvedání nebo přivazování. Jedinými rozdíly jsou barva a certifikace OOP, která kvalifikuje bod jako kotvicí bod pro osobní bezpečnost.
Nakonec se vraťme k růžové barvě: Když se ohlédnete zpět, jak hodnotíte rozhodnutí použít tuto barvu? Splnila se vaše očekávání a udělali byste stejné rozhodnutí znovu?
Ano, i když se ohlédneme zpět, vždy bychom se takto rozhodli a ne jinak. Naše očekávání se nakonec více než naplnila. Zbylé pochybnosti z počátku rychle zmizely a nahradilo je skutečné nadšení z nového barevného schématu. Rozhodnutí bylo na místě, jinak se to říct nedá. A má to i budoucnost: sdružení „RUD = Pink“ dosáhlo mimořádně vysokého uznání v odborných kruzích a podle mého názoru to tak ještě dlouho zůstane.
zdroj: rud.com, https://rud.pressroom-rbt.com/symbol-fuer-fortschrittlichkeit/